GOED DEBITEURENBEHEER HELPT DAT OM MIJN LIQUIDITEITSPOSITIE TE VERBETEREN ?


Uw klant verdeelt zijn facturen veelal in 3 categorieën:

  1. Facturen die betaald moeten worden omdat uw bedrijf daarvan afhankelijk is, zoals huur/hypotheek, lease, energie, telefonie, provider, verzekeringen etc.
  2. Facturen van leveranciers die wel een vinger aan de pols houden en direct een betalingsherinnering en/of aanmaning sturen of even bellen.
  3. Facturen van overige leveranciers die niet noodzakelijke diensten of producten leveren en wel even op betaling kunnen wachten….. en die te voorzichtig zijn met het sturen van een herinnering na afloop van de betalingstermijn of bang zijn de klant te verliezen als zij een aanmaning versturen….

Afhankelijk in welke categorie u valt of wilt vallen dient u uw debiteurenbeleid aan te passen en in te richten. Dit kan u duizenden, zo niet tienduizenden Euro’s schelen op jaarbasis.

Bereken eens hoeveel rente u minder zou betalen op uw rekening courant, indien iedere debiteur tijdig zou betalen. Laat je bedrijf geen gratis bank zijn voor uw klanten.

Kijk eens na hoeveel procent uw openstaande debiteurenposten ouder dan de toegestane betalingstermijn bedraagt ten aanzien van de totale omzet. Schrikt u? Dan wordt het tijd om daar iets aan te doen.

Is het bedrag aan openstaande debiteurenposten hoger dan uw winst? Dan moet u zich realiseren dat indien deze debiteuren u onverhoopt niet betalen, uw bedrijf geen winst of zelfs verlies draait.

Pas uw debiteurenbeleid aan en zorg dat uw bedrijf minimaal in die tweede categorie komt en/of blijft en niet zakt naar de 3e categorie. Wilt u hulp om dat te bereiken dan kunt u daarvoor ook bij mij terecht. Ik zal u graag willen adviseren om uw debiteurensaldo te verminderen en uw liquiditeitspositie op pijl te houden. U hoeft echt uw klant niet te verliezen als u uw zaakjes goed voor elkaar hebt. Integendeel: een goed debiteurenbeleid dwingt juist respect af.

Neem gerust contact op per mail rob@soer-incasso.nl of telefonisch 0653115469